JAK PRZYSPIESZYĆ METABOLIZM

Metabolizm_mainMetabolizm, czyli przemiana materii, definiowana jest jako całokształt przemian biochemicznych i związanych z nimi przemian energetycznych zachodzących w organizmie. Jednak rygorystyczna dieta związana z drastycznym ograniczaniem jedzenia, to jedna z podstawowych przyczyn spowolnienia tego procesu. Dzieje się tak, ponieważ znaczne zmniejszenie porcji posiłków powoduje, że organizm dostaje mniej energii, niż potrzebuje na podstawowe procesy życiowe. Należy uświadomić sobie zatem fakt, że niskokaloryczne diety nie spalają tłuszczu. Przyczyna jest prosta -w trakcie ich stosowania, ciało włącza „tryb przetrwania” i zmienia każdą zjedzoną kalorię w tkankę tłuszczową, aby przygotować się na długotrwały głód. Z drugiej strony jednak, jeśli dostarczymy organizmowi więcej kalorii niż potrzebuje, ta nadwyżka również zamienia się w tłuszcz. Jaki jest zatem sekret pięknego wyglądu i dobrego samopoczucia?

1. Jedz regularnie. Postaraj się wdrożyć nawyk jedzenia co 3, maksymalnie 4 godziny. Spróbuj jeść trzy niewielkie posiłki i dwie przekąski dziennie. Pamiętaj, że kiedy dostarczasz do żołądka zbyt dużo pokarmu naraz, spalanie tłuszczu ustaje. Niech będą to zatem małe, ale dobrze zbilansowane porcje. Im częściej jesz, a tym samym zasilasz swój organizm w energię, tym szybsze tempo metabolizmu. Kluczowych zasad jest więcej. Nigdy nie opuszczaj śniadania! Jest to najważniejszy posiłek, który pozwala na efektywny początek dnia. Co więcej, nie trzeba martwić się o to, czy spożyte kalorie zostaną spalone do wieczora. Udowodniono bowiem, że osoby, które jedzą śniadania, wieczorem zjadają zdecydowanie mniej kalorii niż osoby, które unikają pierwszego posiłku. Zjedzenie nawet niedużej kromki chleba z serem, wędliną i warzywem spowoduje, że dostarczysz organizmowi niezbędnej energii do działania. Kolejną regułą, jest jedzenie największego posiłku – obiadu – przed godziną 14.00, a ostatniego dania najpóźniej 2 godziny przed snem. Warto wiedzieć, że istnieją również produkty wspomagające szybsze pozbycie się tkanki tłuszczowej. Są to między innymi produkty bogate w białko (takie jak chude mięsa czy jajka), które spożywane szczególnie rano, znacząco przyspieszają metabolizm w ciągu całej doby. Im więcej białka w diecie, tym więcej energii z tłuszczu zużywa organizm do jego trawienia i przyswojenia. Inny przykład to większość zielonych warzyw (np. brokuły, szpinak, sałata). Dostarczają mniej energii niż organizm zużywa na ich strawienie, a w dodatku zawarte w nich witaminy pozwalają lepiej wykorzystać węglowodany. Podobne działanie wykazują polifenole, które zawarte są w zielonej herbacie.

2. Pij dużo wody. Woda Odpowiednie nawodnienie jest niezwykle istotne, ma bowiem ogromny wpływ na przemiany w organizmie. W 2004 roku Instytut Medyczny w USA ustalił zasadę 8 szklanek wody dziennie. Specjaliści zgodzili się, że 2,7 litra dla kobiet i 3,7 litra wody dziennie dla mężczyzn to odpowiednia dawka. Zasada dotyczy wody, której dostarczamy do organizmu z różnych źródeł – zarówno napojów jak i jedzenia. Ilość wody, która pochodzi z jedzenia różni się oczywiście w zależności od diety i nawyków żywieniowych każdego człowieka, np. większa liczba spożywanych owoców i warzyw oznacza większą ilość przyjmowanej wody. Szacuje się jednak, że woda pochodząca z jedzenia stanowi około 20%.

3. Ćwicz! Regularne ćwiczenia i ogólny ruch sprawią, że będziesz czuć się zdecydowanie lepiej. Jeśli zmusisz swoje mięśnie do pracy, możesz być pewien, że po systematycznych i dokładnych treningach spalisz tkankę tłuszczową, a co najważniejsze Twój metabolizm znacząco wzrośnie. Więcej mięśni to najlepszy i co najważniejsze - długoterminowy sposób na to, żeby „podkręcić” metabolizm. W celu szybkiego zbudowania masy mięśniowej zacznij ćwiczyć siłowo. Skuteczna będzie w tym przypadku popularna siłownia. Bardzo ważny jest jednak rodzaj oraz czas trwania treningu. Ćwiczeniom siłowym najlepiej poświęcić od dwóch do trzech dni w tygodniu, z co najmniej dwudniową przerwą pomiędzy treningami. Jeśli jednak nie zależy Ci na ukształtowaniu masy mięśniowej, możesz przyspieszyć metabolizm dzięki ćwiczeniom aerobowym nazywanym inaczej „cardio”. Tego typu aktywność fizyczną można wykonywać codziennie. Podczas tych ćwiczeń, intensywne spalanie kalorii następuje nie tylko w ich trakcie, ale także do kilku godzin po zakończeniu wysiłku. Ciekawą alternatywą jest również trening interwałowy, czyli tak zwany trening przerywany. Podczas niego bieg sprintem przeplatany jest biegiem o niskiej intensywności - truchtem. Taki trening rewelacyjnie spala tłuszcz (20 minut równa się 60 minutom treningu aerobowego). Bieganie Dodatkowo, poprawia szybkość, kondycje, a także wzmacnia mięśnie. Czas jego trwania, to maksymalnie od 5 do 25 minut. Zamiast dźwigania ciężarów, możesz również wybrać marsz, jazdę na rowerze, lub spinning, jednak taka aktywność musi już potrwać przynajmniej godzinę. Pamiętaj również o tym, aby nie trenować dokładnie tak samo codziennie. Twój organizm przyzwyczai się bowiem do rodzaju ćwiczeń i może zacząć bardziej ekonomicznie wydatkować energię. Różnorodność zarówno podczas aktywności fizycznej jak i podczas układania posiłków to klucz do sukcesu. I jeszcze jedno. Wysypiaj się! Zdrowy sen to taki, kiedy pozwalasz organizmowi zregenerować się przynajmniej przez 7 godzin. Bez niego, metabolizm spowolni, a Ty będziesz czuł się ospały.

 

JEDZ ZDROWO, ĆWICZ I WYSYPIAJ SIĘ !

DO DZIEŁA !

 

Dodaj komentarz


Komentarze

gosia 2014-01-07 11:59

Ruch i duża ilość błonnika to podstawa

Wróć do listy artykułów

Strona chwilowo niedostępna...
Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz zablokować cookies zmieniając ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w polityce cookies.x