JAK WALCZYĆ ZE STRESEM ?

 

Stres

"Stres nie tylko powoduje, że czujemy się źle emocjonalnie", mówi Jay Winnter, lekarz, autor książki „Pozbądź się Stresu ze Swojego Życia” i dyrektor Programu Zarządzania Stresem w Klinice Sansum w Santa Barbara w Kalifornii, „Stres może także pogorszyć stan zdrowia u każdego z nas.”

"Stres nie tylko powoduje, że czujemy się źle emocjonalnie", mówi Jay Winnter, lekarz, autor książki „Pozbądź się Stresu ze Swojego Życia” i dyrektor Programu Zarządzania Stresem w Klinice Sansum w Santa Barbara w Kalifornii, „Stres może także pogorszyć stan zdrowia u każdego z nas.”

Badania wykazały, że wiele problemów zdrowotnych jest związanych ze stresem. Stres wydaje się pogarszać lub zwiększyć ryzyko takich stanów jak otyłość, choroby serca, choroba Alzheimera, cukrzyca, depresja, zaburzenia żołądkowo-jelitowe czy astmy.

Zanim jednak zestresujemy się tym, że jesteśmy w stresie jest na szczęście dobra wiadomość. Stosując się do kilku prostych wskazówek możemy obniżyć poziom naszego stresu  jak i ryzyko problemów zdrowotnych.

 

Problemy Zdrowotne Związane ze Stresem 

1. Choroby serca. Naukowcy od dawna podejrzewali, że zestresowany typ osobowości ma zwiększone ryzyko wysokiego ciśnienia tętniczego i problemów z sercem. Stres zwiększa bezpośrednio częstość akcji serca, przepływ krwi  i powoduje uwolnienie cholesterolu i trójglicerydów do systemu krwionośnego.

Stres  związany jest także z innymi problemami jak zwiększenie prawdopodobieństwa palenia lub otyłości — które pośrednio zwiększa ryzyko chorób serca. Lekarze wiedzą, że nagły stres emocjonalny może być bodźcem do poważnych problemów kardiologicznych, w tym zawałów serca. Ludzie, którzy mają przewlekłe choroby serca powinni unikać ostrego stresu  oraz dowiedzieć się, jak skutecznie zarządzać stresem podczas nieuniknionych, trudnych sytuacji życiowych.

 

2.  Astma.  Wiele badań wykazało, że stresy mogą pogorszyć astmę. Niektóre badania sugerują, że przewlekły stres rodzica podczas ciąży może zwiększać ryzyko rozwoju astmy u ich dzieci. W jednym badaniu oceniano jaki wpływ ma stres rodzicielski na stopień występowania astmy u młodych dzieci, które były również narażone na zanieczyszczenie powietrza lub których matki paliły papierosy w czasie ciąży. Dzieci z zestresowanymi rodzicami miały znacznie większe ryzyko rozwoju astmy.

 

3. Otyłość. Nadmiar tłuszczu w brzuchu wydaje się stanowić większe zagrożenie dla zdrowia niż tłuszcz na nogach i biodrach - i niestety, to właśnie tam ludzie o wysokim poziomie stresu mają go najwięcej. "Stres powoduje wyższy poziom hormonu o nazwie kortyzol", mówi dr Winner", i to może powodować zwiększenie ilość tłuszczu, który jest odkładany w tkance brzusznej".

 

4. Cukrzyca. Stres może pogorszyć cukrzycę na dwa sposoby. Po pierwsze, zwiększa prawdopodobieństwo złych zachowań żywieniowych, takich jak niezdrowe jedzenie oraz nadmierne picie. Po drugie, stres wydaje się bezpośrednio podnosić poziom glukozy u osób z cukrzycą typu 2.

 

5. Bóle głowy. Stres jest uważany za jeden z najczęstszych czynników wyzwalających ból głowy - nie tylko bóli napięciowych, ale także migrenowych.

 

6. Depresja i lęk. Nie jest prawdopodobnie niczym odkrywczym, że przewlekły stres jest związany z wyższym współczynnikiem depresji i lęku. Jedno z ostatnich badań wykazało, że ludzie, których stres związany jest z ich pracą mają 80% wyższe ryzyko zachorowania na depresję w ciągu kilku lat, niż osoby z niższym stresem.

 

7. Problemy żołądkowo-jelitowe. Stres nie powoduje wrzodów jednak może pogorszyć ich stan jeżeli już są. Stres jest również wspólnym czynnikiem w wielu innych schorzeniach przewodu pokarmowego, takich jak przewlekła zgaga (lub choroba refluksowa przełyku, GERD) i zespół jelita drażliwego (IBS).

 

8. Choroba Alzheimera. W jednym z badań na zwierzętach stwierdzono, że stres może pogorszyć chorobę Alzheimera, powodując że uszkodzenia w mózgu następują szybciej. Niektórzy badacze przypuszczają, że zmniejszenie stresu potencjalnie może spowolnić, postęp choroby.

 

9. Przyspieszone starzenie. Są dowody nas to, że stres może mieć wpływ na to jak się starzejemy. W jednym z badań porównano DNA matek, które były pod dużym stresem -  opiekowały się przewlekle chorym dzieckiem — z kobietami, które nie były pod wpływem stresu. Naukowcy odkryli, że konkretny region chromosomów wykazywał efekty przyspieszonego starzenia. Wydaje się że stres może przyspieszać proces starzenia się o około 9 do 17 lat.

 

Mimo to, wciąż można się zastanawiać, dlaczego stres powoduje, że czujemy się chorzy ? Dlaczego uczucia, emocje mogą siać spustoszenie w naszym ciele ?

 

Stres to nie tylko uczucie. "Stres nie jest tylko w głowie," mówi dr Winner. Jest wbudowaną  fizjologiczną odpowiedzią na zagrożenie. Gdy jesteś zestresowany, ciało reaguje. Twoje naczynia krwionośne zwężają się. Wzrasta Twoje ciśnienie krwi i tętno. Oddychasz szybciej. Krwioobieg jest zalewany hormonami takimi jak kortyzol i adrenalina.

 

"Kiedy jesteś przewlekle zestresowany, te zmiany fizjologiczne, w dłuższym czasie, mogą prowadzić do problemów zdrowotnych," mówi dr Winner.

 

Techniki  Zarządzania Stresem

 

Podczas gdy liczba problemów zdrowotnych związanych ze stresem może być niepokojąca, nie rozpaczaj. Badania sugerują, że techniki radzenia sobie ze stresem, nie tylko sprawią, że poczujesz się lepiej, ale mogą przynieść konkretne korzyści dla zdrowia.

No Stress

Na przykład, w jednym badaniu dotyczącym pacjentów którzy przeżyli atak serca, okazało się, że po terapii zarządzania stresem obniżyli ryzyko drugiego ataku serca o 74%. Są nawet dowody, że zarządzanie stresem poprawia ogólną odporność organizmu.

Wciąż jednak wielu z nas pozostaje sceptycznych na możliwości jakie daje zarządzanie stresem. Jednak przyznać trzeba iż nasze życie jest po prostu stresujące. Poświęcamy dużo czasu na pracę, mamy rodziny na utrzymaniu, ograniczone finanse i brak czasu na dodatkowe rzeczy.

 

To prawda, że możesz nie być w stanie usunąć wszystkich stresujących czynników ze swojego życia. Możesz jednak zmienić sposób reagowania na nie i tego właśnie dotyczą techniki zarządzania stresem. Co więcej nauka  podstawowych technik zwalczania stresu nie jest trudna.

 

Sposoby  Walki ze Stresem  i Poprawy Swojego Zdrowia

Następnym razem, gdy poczujesz stres zastosuj poniższe wskazówki aby go zwalczyć.

1. Oddychaj głęboko.

Kilka minut głębokiego oddychania może uspokoić Cię i oswoić organizm z fizjologiczną reakcją na stres. Taki relaks w określonym czasie każdego dnia jest bardzo dobrym pomysłem. Zaletą głębokiego oddychania dla odczucia ulgi jest to, że można to zrobić w dowolnym miejscu - na przykład przy biurku lub w samochodzie. Zaleca się podczas wydechu zrelaksować określone grupy mięśni. Na początku należy rozluźnić mięśnie szczęki, podczas następnego wydechu ramiona, następnie  pozostałe obszary ciała, aż poczujesz spokój.

 

2. Skoncentruj się na teraźniejszości.

Gdy jesteś zestresowany, najprawdopodobniej myślami jesteś w przyszłości lub przeszłości. Martwisz się tym, co zrobić lub żałujesz czegoś co już zostało zrobione. Aby uzyskać odprężenie, ulgę, zamiast myśleć o przyszłości lub przeszłości skoncentruj się na tym, co robisz teraz.

"Możesz uspokoić się przenosząc się myślami z powrotem do chwili obecnej", mówi dr Winner.” Jeśli idziesz, skup się np. uczuciu poruszanych nóg. Jeśli jesz, skupić się np. na smaku tego co jesz.”

 

3. Przeformułuj sytuację.

Wyobraź sobie sytuację, że jesteś już spóźniony, a następnie utykasz w korku drogowym. Pierwszą, naturalną reakcją jest tutaj gniew, ale niestety to nie pomoże. Zamiast przeklinać i uderzać w kierownicę, staraj się uzyskać inną perspektywę tego co się dzieje. Spójrz na ten czas jako okazję - masz  kilka minut dla siebie bez żadnych innych zobowiązań.

 

4. Patrz na swoje problemy z perspektywy.

Następnym razem, gdy czujesz się zestresowany, myśl o rzeczach, za które jesteś wdzięczny.„Często jest tak, że jesteśmy zestresowani, gdy skupiamy się tak bardzo na konkretnym problemie, że tracimy jego perspektywę", mówi dr Winner.” Należy wtedy  przypomnieć sobie podstawowe rzeczy dzięki którym jesteś szczęśliwy — np. że masz rodzinę i przyjaciół, że możesz widzieć, że możesz chodzić, że jesteś zdrowy”.  Takie myślenie może być zadziwiająco skutecznym sposobem odprężenia.

 

Chociaż powyższe techniki zarządzania stresem mogą pomóc w danej chwili, można również zrobić kilka większych zmian w stylu życia. Regularne ćwiczenia są kluczem do długotrwałego radzenia sobie ze stresem. Ludzie, którzy z nich korzystają zwykle mają lepszy nastrój  i więcej energii, niż ludzie, którzy tego nie robią. Co więcej, regularne stosowanie tych technik dodatkowo obniży ryzyko wielu problemów zdrowotnych.

 

Nauka innych technik relaksacyjnych, medytacji, czy jogi także może pomóc w zarządzaniu stresem. Ich opanowanie wymaga trochę czasu i praktyki ale korzyści - dla Twojego nastroju i zdrowia - mogą być znaczne.

 

Dodaj komentarz


Wróć do listy artykułów

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz zablokować cookies zmieniając ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w polityce cookies.x