ORZECHOWE BOGACTWO WITAMIN

 

Orzechy_bogactwoZdarza się tak, że w ciągu dnia odczuwasz niepohamowaną chęć na przekąskę? Ruszasz wtedy w kierunku lodówki lub szafki z cukierkami i co widzisz? Czekolada, ciastka z cukrem, landrynki, masło orzechowe… Zanim zdążysz zastanowić się jakie konsekwencje pociągnie za sobą spożycie tego typu smakołyków, już konsumujesz kolejną tabliczkę czekolady. Dla tego niezdrowego łakomstwa jest jednak pewna alternatywa. Coś, co szybko zaspokoi nasz głód, a dodatkowo dostarczy wielu cennych składników i witamin. Tym prawdziwym skarbcem wartości odżywczych są ORZECHY i NASIONA.

Włoskie, laskowe, nerkowce, migdały czy pestki dyni i słonecznika – wybór jest ogromny. Są źródłem korzystnych dla zdrowia tłuszczów, a także minerałów takich jak: cynk, magnez i potas. Zawierają również białko, błonnik oraz witaminy z grupy B, oraz A i E. Nic więc dziwnego, że coraz więcej badań sytuuje orzechy i nasiona na najwyższym szczeblu w codziennej diecie człowieka. Okazuje się, że spożywanie orzechów częściej niż raz w tygodniu chroni przed wystąpieniem zawału serca i udaru mózgu. Ponadto, dodatkowe porcje niektórych rodzajów orzechów mogą zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej. Należy jednak pamiętać o tym, że cechą charakterystyczną tych produktów spożywczych jest wysoka zawartość tłuszczów (stanowią ok. 80 % energii orzechów). Na szczęście większość tych tłuszczów jest korzystna dla zdrowia. Są to bowiem kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone czyli takie, które obniżają stężenie złego cholesterolu we krwi.

Orzechy jako nieliczne zaprzeczają więc przekonaniu, że coś, co jest smaczne, musi być niezdrowe.

 

ORZECHY WŁOSKIE

Istnieje około piętnastu różnych odmian orzecha włoskiego. W zależności od uprawianej odmiany, drzewa zaczynają owocowanie między 5 a 8 rokiem życia. Według niektórych raportów, drzewa, które mają po pięćdziesiąt, a nawet sto lat, nadal przynoszą obfite plony. Orzech jest dojrzały, gdy warstwa zewnętrzna łatwo oddziela się od skorupki. Badania wykazały, że regularne jedzenie orzechów włoskich zmniejsza ilość złego cholesterolu we krwi. Dzieje się tak ze względu na to, że orzechy włoskie są jednym z największych źródeł naturalnie występujących wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wielonienasycone tłuszcze do nasyconych występują w stosunku 7:1. Ponadto, orzechy włoskie są doskonałym źródłem kwasów omega-3 i omega-6, zwłaszcza, jeśli kupujemy je w skorupkach i jemy na świeżo. Oprócz tego, są dobrym źródłem błonnika, białka oraz wielu witamin i minerałów, w tym potasu, magnezu, fosforu, miedzi, cynku, witaminy B1, B6, kwasu foliowego i witaminy E. Tę całą gamę wartości odżywczych dopełnia fakt, że orzechy włoskie są naturalnym źródłem przeciwutleniaczy i fitochemikalii, chroniących nasze komórki przed wolnymi rodnikami, które mogą powodować raka lub choroby serca.

Wartość odżywcza w 100g: 618 kcal

 

MIGDAŁY

Dzielą się na dwie główne kategorie: słodkie i gorzkie. Migdał słodki uprawiany jest dla swoich jadalnych pestek, które można spotkać między innymi w postaci prażonych migdałów. Gorzkie migdały  używane są przeważnie do gotowania oraz w przemyśle kosmetycznym. Gorzki olej jest używany jako aromat w pożywieniu i jako składnik wielu kosmetyków do pielęgnacji skóry. Są źródłem witaminy E, magnezu oraz cennych tłuszczów jednonienasyconych. Poza tym zapewniają białko, błonnik, potas, wapno, fosfor i żelazo. Migdały mogą łagodzić kaszel i nawilżać jelita. Dodatkowo to jedyne orzechy o działaniu alkalizującym krew, reszta orzechów ma działanie lekko zakwaszające.

Wartość odżywcza w 100g: 581 kcal

 

ORZECHY NERKOWCA

To orzechy wyjątkowe. Nie tylko ze względu na niepowtarzalny smak, ale także na swoją wszechstronność. Drzewo nerkowca (lub nanercza) zachodniego rodzi bowiem nie tylko orzechy, lecz również jadalne "jabłka nanercza". Jabłko nanerczowe kształtem przypomina gruszkę. Jest bardzo soczyste, o smaku orzeźwiającym, słodkim i nieco cierpkim. Zawiera spore ilości witamin C i B2. Owoc ma barwę  od żółtej do ciemnopomarańczowej, a dorasta do ok. 10 cm długości i 5 cm średnicy. Z soku sporządza się wino, galaretki, dżemy i marmolady. 

NerkowiecInna niespodzianką jakiej dostarcza drzewo nerkowca, to fakt, że skorupka orzechów nanerczowych zawiera znaczne ilości ciemnego olejku eterycznego, który ma bardzo silne właściwości parzące. Olejek ten zawierają tylko wewnętrzne warstwy skorupki, dlatego, aby zabezpieczyć się przed jego drażniącym działaniem, orzeszki praży się najpierw w skorupkach. Olej nanerczowy wytłoczony ze skorupy orzecha, ma zastosowanie w przemyśle do wyrobu lakierów, farb, kleju, kwasoodpornego cementu, natłuszczania sieci rybackich, do sporządzania środków odkażających, barwników czy kitów wodoszczelnych. Nanercz dostarcza także cennej żywicy, a ekstrakt z liści dodawany jest jako środek dezynfekcyjny do pasty do zębów.

Jednak najpopularniejsze owoce to orzeszki nanerczowe, znane też pod nazwą orzeszków indyjskich, orzeszków cashew lub po prostu nerkowców. Są nieocenionym źródłem błonnika i białka. Poza tym zawierają jednonienasycone tłuszcze, a także magnez, cynk, fosfor, żelazo i biotynę. Nerkowiec stał się jednym z najpopularniejszych orzechów deserowych tuż za migdałami.

Wartość odżywcza w 100g: 553 kcal

 

PISTACJE

Drzewo pistacjowe, to drzewo liściaste. Może przeżyć w suchych, niekorzystnych i ubogich warunkach, na kamienistym terenie, gdzie przez większość roku nie ma żadnych opadów. Może rosnąć również na stromych zboczach skalnych. Rozwija się na obszarach, w których panuje mroźna zima jak również długie gorące lato. Choć drzewo pistacjowe jest odporne na zimno i wiatr, to nie toleruje nadmiernej wilgotności. Kwitnie w niektórych regionach Iranu, gdzie temperatura waha się od ponad 100 stopni w lecie do 15 stopni w zimie. Czasami nazywane są "zielonymi migdałami", ponieważ zawierają charakterystyczne zielone jądro. Światowymi liderami w produkcji pistacji są: Iran, Turcja i Dolina Św. Joachima w Kalifornii.

Jeśli chodzi o wartości odżywcze, pistacje zawierają mnóstwo cennych składników, przez co mogą konkurować z wieloma owocami i warzywami. Porcja orzechów (49 sztuk; ok. 30 gramów) zawiera więcej niż 10% dziennej wartości błonnika, witaminy B-6, tiaminy, fosforu i miedzi. Z jednej porcji pistacji można uzyskać więcej błonnika niż z 1/2 szklanki brokułów lub szpinaku. Poza tym pistacje są szczególnie bogate w fitosterole, które wpływają na obniżanie poziomu cholesterolu i mogą zapewnić ochronę przed niektórymi rodzajami chorób nowotworowych. Jedna porcja pistacji ma tyle tiaminy, co 1/2 szklanki gotowanego ryżu, a ilość witaminy B-6 w jednej porcji pistacji jest porównywalna do trzech porcji wieprzowiny lub kurczaka. Co więcej, jedna porcja pistacji ma tyle potasu co pół dużego banana. Pistacje są także źródłem wysokiej jakości białka roślinnego, które zapewniaja odpowiednią i zrównoważoną ilości niezbędnych aminokwasów. Ponadto, pistacje są stosunkowo bogate w niezbędne aminokwasy argininy, które mogą odgrywać rolę w zapobieganiu lub zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia. Tłuszcze, które zawierają pistacje, są głównie jednonienasycone i są podobne do tych występujących w oliwie z oliwek.

Wartość odżywcza w 100g: 568 kcal

 

ORZECHY LASKOWE

Jest to jedna z najstarszych roślin uprawnych Europy. Znane również jako leszczyna. Obecnie  orzechy laskowe uprawiane są tylko w czterech regionach geograficznych świata. Na obszarach tych  zimy są łagodne, wiosny dość ciepłe, a lata chłodne. Poza tym w pobliżu znajdują się zbiorniki wodne, które łagodzą klimat. Około 70% światowej produkcji orzechów laskowych pochodzi z Turcji, 20% z Włoch, 7% z Hiszpanii, a 3% ze stanu Oregon lub Waszyngton.

Orzechy laskowe zawierają prawie 91% tłuszczów jednonienasyconych i mniej niż 4% tłuszczów nasyconych. Ponadto orzechy laskowe są bogate w białko, błonnik, żelazo, fosfor, witaminy: B1, B2, C i E oraz kwas foliowy. Wzmacniają śledzionę i żołądek oraz poprawiają jakość krwi – zalecane są szczególnie dla dzieci i ludzi chorych na anemię. Oprócz tego wzmacniają układ nerwowy, zalecane są przy intensywnej pracy umysłowej.

Wartość odżywcza w 100g: 628 kcal

 

ORZECHY ZIEMNE

W rzeczywistości należą do grupy roślin strączkowych. Jednak ich skład odżywczy jest porównywalny do orzechów i wydają się równie dobre dla zdrowia i urody jak prawdziwe orzechy. Otrzymuje się z nich wartościowy olej, który stosowany jest zarówno w przemyśle, lecznictwie jak również w kosmetyce. Tłoczony na zimno ma intensywny zapach, a rafinowany nie pachnie prawie wcale. Używa się go jako czystego olejeku do ciała, np. do masażu, jako dodatek do olejków do kąpieli dla osób z bardzo suchą skórą, skłonną do łuszczenia czy egzem. Olej ma działanie zmiękczające i dobrze się wchłania. Mielone orzechy ziemne służą w kosmetykach jako środek zagęszczający oraz jako substancja ścierająca (głównie w peelingach). Ponadto wytłaczany z orzechów ziemnych olej arachidowy używany jest jako olej jadalny i do wyrobu margaryny. Nasiona  nazywane orzeszkami ziemnymi, arachidowymi czy fistaszkami zawierają do 56% tłuszczu i 37% białka. Jadane są na surowo lub prażone i solone. Wzmacniają śledzionę, żołądek, jelita. Zwiększają ilość pokarmu u matek karmiących, obniżają ciśnienie. Orzechy ziemne są dobrym źródłem witaminy E, która działa jak ochraniacz nerwów i poprawiający odporność przeciwutleniacz. Są polecane zarówno dla kobiet, ze względu na największą ze wszystkich orzechów zawartość kwasu foliowego, jak również dla wegetarianów z powodu zawartości wysokowartościowego białka roślinnego. Orzechy ziemne zawierają zarówno kwasy nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone wśród, nich bardzo zdrowe kwasy oleinowe, które obniżają poziom cholesterolu.

Wartość odżywcza w 100g: 854 kcal

 

PESTKI SŁONECZNIKA

To małe i niepozorne nasiona bogate w aminokwasy i nienasycone kwasy tłuszczowe. Ziarna słonecznika są jak multiwitamina, bo dostarczają wielu cennych składników. Zawierają dużo białka, tłuszczów, prowitaminy A, bardzo dużo witaminy E, a także B i F, błonnika, kwasu foliowego, potasu, żelaza i cynku. Jest to kombinacja idealna dla serca. Ziarna słonecznika poprawiają przemianę materii, a dzięki obecności cynku i witaminy B, wzmacniają również system nerwowy. Wraz ze słonecznikiem dostarczamy organizmowi cennych antyoksydantów, wspomagamy nasz wzrok, wzmacniamy kości i dbamy o cerę. Pestki słonecznika można jeść samodzielnie lub dodawać do sałatek i surówek ze świeżych warzyw, sosu winegret, a nawet do zup, np. ogórkowej.

Wartość odżywcza w 100g: 584 kcal

 

PESTKI DYNI

Mała pestka dyni zawiera cenne witaminy z grupy B (B1, B2, B6). To powoduje, że jest doskonałym przeciwutleniaczem. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) to substancje, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek. Witaminy z grupy B są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ biorą udział w przemianie węglowodanów, wspomagają działanie układu nerwowego, pomagają ustabilizować ciśnienie i regulują pracę serca. Zawierają mnóstwo tokoferolu, czyli witaminy E. Witamina ta, zapobiega tworzeniom się skrzepów we krwi i odczynom zapalnym. Zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych oraz spowalnia procesy starzenia się organizmu. W dużych ilościac w pestkach dyni występuje magnez, który dzięki swoim właściwościom uspokajającym i rozluźniającym, posiada szczególnie dobroczynne działanie dla zapracowanych i żyjących w stresie osób. Pełni również rolę ochronną w zapobieganiu miażdżycy. W Chinach pestki dyni są zalecane jako środek na depresje i stosowane w zapaleniu prostaty. Mogą bowiem redukować uszkodzenia hormonalne komórek prostaty, zmniejszając przez to ryzyko raka prostaty. Spożywanie ich jest zalecane przy alergiach skórnych - trądzik młodzieńczy. Ponadto wzmacniają włosy i paznokcie. Pestki dyni są korzystne w leczeniu niewydolności serca i nerek (pomagają zapobiegać tworzeniu się kamieni nerkowych), chorób wątroby, pęcherza moczowego, przy nadciśnieniu tętniczym, w zaburzeniach przemiany materii. Z uwagi na dużą zawartość cynku dobre są w leczeniu bezpłodności, a także w chorobach skóry, włosów i paznokci. Nasiona dyni mają także działanie moczopędne, przy czym usuwają nadmiar chloru z ustroju. Są dobrym dodatkiem do różnego rodzaju potraw. Można wzbogacać nimi sałatki, jogurty, wypieki.

Wartość odżywcza w 100g: 561 kcal

 Orzechy

 

Dodaj komentarz


Komentarze

zezik 2014-11-04 22:57

Uwielbiam taki mix z orzechów, pestek, migdałów i suszonych owoców. Wszystko razem wymieszane stoi na stole w kuchni i każdy z domowników podjada sobie w trakcie dnia. Aż dziwne ile można tego zjeść! No, ale przecież to samo zdrowie :-)

Wróć do listy artykułów

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz zablokować cookies zmieniając ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w polityce cookies.x