SAŁATA - ZIELONA WITAMINA

 

SałatySałata to niskokaloryczne, lekkie i bardzo zdrowe warzywo. Nie bez powodu mówi się, że liście sałaty są podstawą kuracji odchudzających. Mają niewielkie ilości kalorii (ok. 15 kcal w 100g), za to dużo cennych składników odżywczych: żelaza, wapnia, magnezu i potasu, a także witamin: A, E i D, C, B9 i kwasu foliowego, który zbawiennie wpływa między innymi na układ nerwowy. Listki sałaty bogate są także w antyoksydanty takie jak karotenoidy, polifenolokwasy czy flawonoidy, które nie tylko chronią przed wolnymi rodnikami, lecz także wspomagają układ krążenia. Oprócz tego, wśród zalet sałaty można wymienić fakt, że poprawia trawienie. Dzieje się tak z powodu zwartego w sałacie błonnika. Codzienna konsumpcja tego zielonego warzywa reguluje wypróżniania oraz zapobiega nowotworowi okrężnicy. Ponadto regularne spożywanie sałaty powoduje, że działa ona uspokajająco i nasennie. Najzdrowsza jest sałata gruntowa, rosnąca od maja do późnej jesieni. Wśród sałat można przebierać i dobierać je do własnych upodobań smakowych i komponować z nich efektowne, kolorowe sałatki. Gdy bogatą w składniki odżywcze sałatę połączymy z innymi warzywami możemy być pewni, że na naszym talerzu gości prawdziwa witaminowa bomba. Na sklepowych półkach spotkać można kilka odmian sałaty.

 

Najpopularniejsza jest SAŁATA MASŁOWA, którą często łączy się ze śmietaną i jogurtem lub je się ją po prostu jako dodatek do chleba. Należy pamiętać o tym, aby wybierać tylko świeże sałaty. Mają one bowiem najwięcej witamin. W rozpoznaniu stopnia świeżości pomoże nam dokładny przegląd główki sałaty. Istotny jest wygląd jej korzonka. Musi być twardy i jasny. Sałata to warzywo, które w największym stopniu kumuluje nawozy sztuczne, czyli azotany. Niestety nadmiar azotanów w naszym organizmie powoduje, że zamieniają się one w groźne azotyny. Aby wypłukać nadmiar azotanów, każdy liść sałaty należy umyć pod bieżącą wodą. Nawozy kumulują się w głąbie, dlatego po zakupie sałaty, głąb najlepiej odciąć. To, czy sałata dostała dużo nawozów widać, gdy spojrzymy na liście. Jeśli są na nich plamy i przebarwienia to znak, że tę sałatę należy odłożyć.

 

Inny rodzaj to SAŁATA LODOWA. Ta najzdrowsza powinna być ciężka, mała i krępa. Końcówka musi być dość jasna. Liście tej sałaty mają łagodny smak, a podczas gryzienia – chrupią. Plusem jest niewątpliwie to, że jest to jedyna sałata, której nie trzeba rwać palcami, a można ją kroić nożem. Może przeleżeć wiele dni w lodówce. Są również minusy - w porównaniu z innymi sałatami ma mniej składników mineralnych i witamin.

 

SAŁATA RZYMSKA podobnie jak sałata lodowa, jest długotrwała. Zawiera cenne witaminy: karoten, B1, B2, PPC oraz składniki mineralne takie jak żelazo, wapń i fosfor. Dodatkowo jest lekkostrawna. Ma kruche, wydłużone listki o widocznych nerwach. W smaku jest słodsza i delikatniejsza od sałaty masłowej. Doskonale smakuje z ciężkimi sosami na bazie majonezu oraz serami pleśniowymi i orzechami.

 

SAŁATA KARBOWANA z kolei bardzo dobrze sprawdza się w mieszankach z innymi odmianami sałata jako kolorystyczne urozmaicenie i wzbogacenie walorów smakowych sałatki, a także do dekoracji potraw. Jest delikatna w smaku, lekko orzechowa. Ma bardzo dużo witamin i minerałów. Warto wybierać szczególnie tę o zabarwieniu brązowym, czyli tak zwaną DĘBOLISTNĄ, ponieważ zawiera największą ilość składników odżywczych, w tym żelaza. Minusem sałat karbowanych jest ich krótkotrwała świeżość, dlatego najlepiej trzymać je skropione wodą w otwartej torbie w szufladzie lodówki.

 

Kolejnym rodzajem jest ROSZPONKA. Ma najmniejsze listki ze wszystkich znanych sałat. Są one bardzo aromatyczne, jasno lub ciemnozielone, o orzechowym smaku. Sałata ta pojawia się w sklepach zimą i wczesną wiosną. Używa się jej do surówek, duszenia, a nawet można ugotować z niej zupę, podobnie jak ze szczawiu. Ciekawostką jest to, że posiada więcej potasu niż pomidor, a także sporo witaminy C i A. Bardzo dobrze smakuje w połączeniu z serem pleśniowym i pomidorkami koktajlowymi.

 

Z kolei RUKOLA posiada bardzo dużo aminokwasów siarkowych, które korzystnie wpływają na włosy i paznokcie. Poza tym zawiera dużo żelaza, wapnia i potasu. Potrafi zaostrzyć smak potraw, ze względu na pikantny smak. Jest dobrym źródłem kwasu foliowego, chroni przed nowotworami i działa bakteriobójczo. Poza tym zwiększa odporność.

 

RADICCHIO ma lekko gorzki smak. Doskonale łączy się z innymi sałatami w mieszankach – szczególnie zielonymi ze względu na swój kolor. Przypomina główkę kapusty w kolorze wina. Bardzo dobrze komponuje się z sosem z octu balsamicznego z dodatkiem miodu. Sałatę Radicchio można przechowywać w pojemniku na warzywa w dolnej części lodówki, a jeśli nie jest pozbawiona korzenia, należy ją wstawić do naczynia z wodą, co sprawi, że będzie dłużej świeża.

 

Dodaj komentarz


Komentarze

tomek 2014-01-07 11:55

Sałatki i o ogólnie dieta raw food są dobre na wszystko!

Wróć do listy artykułów

Strona chwilowo niedostępna...
Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz zablokować cookies zmieniając ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w polityce cookies.x